Każda placówka waldorfska na świecie działa w oparciu o zasady określone przez Międzynarodowe Forum Pedagogiki Waldorskiej (tzw. Krąg Haski). Nakreślają one wspólne granice pozostawiając jednak wielką przestrzeń wolności indywidualnej. Każda placówka waldorfska tworzona jest przez społeczność nauczycieli i rodziców.
Dążymy do tego, aby każda placówka była niezależna organizacyjnie. Tak, aby tworząca ją społeczność nauczycieli i rodziców mogła najlepiej dbać o rozwój swoich dzieci. Trzon działania placówki stanowi Kolegium, w skład którego wchodzą nauczyciele. Spotykają się oni w każdy czwartek na tzw. Konferencjach, ma których pracują nad samorozwojem, omawiają sprawy pedagogiczne i organizacyjne. Najczęściej Przewodniczący Kolegium pełni jednocześnie funkcję Dyrektora placówki. Kolegium działa kolektywnie, ale może powoływać grupy dedykowane określonym tematom.
Liczna grupa rodziców jest reprezentowana przez Radę Rodziców. Ich głos, oraz aktywna obecność są bardzo ważne dla życia placówki. Rada Rodziców jest głównym głosem doradczym dla Kolegium Nauczycieli przy podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących całej społeczności.
Przeczytaj więcej: